Aparhanti Felhőcske Óvoda

Az Aparhanti Felhőcske Óvoda 2020/2021. nevelési évre szóló PEDAGÓGIAI - MŰKÖDÉSI MUNKATERVE

Érvényes: 2020. szeptember 1- 2021. augusztus 31.

A munkaterv felépítése: 1. Bevezető 2. Helyzetkép 3. Az óvodai nevelési év rendje 4. Munkarend 5. Értekezletek, nyílt napok, fogadóórák 6. Az óvoda pedagógiai feladatai 7. Az óvoda tanügy igazgatási feladatai 8. Az óvoda feladatellátásának terve 9. Feladatok végrehajtásának ellenőrzési terve 10. Kapcsolatok

1. Bevezető

Az óvoda éves intézményi munkaterve az előző nevelési év eredményei, a partneri visszajelzések, a pedagógiai programban megfogalmazott célok, feladatok alapján és a hatályos jogszabályi rendelkezések, útmutatók figyelembevételével készült: - A nemzeti köznevelésről szóló2011. évi CXC. törvény, ill. 2019. évi módosítása - 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról - 2020. évi LXXVI. törvény Magyarország 2021. évi központi költségvetésének megalapozásáról - 27/2020. (VIII. 11.) EMMI- rendelet a 2020/2021. tanév rendjéről - 7/2019. (VI. 25.) PM rendelete a 2020. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről - 14/2020. (V. 13.) ITM rendelet a 2021. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről - Az óvodai nevelés országos alapprogramja, a 137/2018. (VII.25.) kormányrendelettel bevezetett módosítása - Az óvoda pedagógiai programja - Az Aparhanti Közös Önkormányzati Hivatal Intézkedési terve, Esélyegyenlőségi terve, valamint az óvoda működését érintő helyi rendeletei és utasításai - Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiadott Intézkedési terv a 2020/2021. tanévben a köznevelési intézményekben a járványügyi készenlét idején alkalmazandó eljárásrendről

2. Helyzetkép

Intézményünk többségében Aparhantról és Nagyvejkéről fogadja a gyermekeket (két gyermekünk Hidasi és egy pedig Budapesti lakcímmel rendelkezik). A Nagyvejkei gyermekek kísérésének problémája úgy néz ki megoldottá válik, a gyerekeket a Nagyvejkei falugondnok fogja szállítani. Személyi feltételek Az óvodás gyermekek várható létszáma a nevelési év végére 39 fő (szeptember 1.-én 32 fővel kezdünk).

Intézményünk két csoporttal működik. Alaposan átgondolt érvek és ellenérvek felsorakoztatása alapján változtattunk a csoportok összetételén. Így a „Rózsa” csoportba kerültek a kis- és középső csoportos korú gyermekek, az „Ibolya” csoportba pedig a nagycsoportosok. A csoportokban a munkát három óvónő, egy pedagógiai asszisztens és kettő főállású dajka látja el.

Munkánkat segíti a Pedagógiai Szakszolgálat két embere, egy logopédus és egy gyógy testnevelő, kéthetente egy alkalommal a szociális segítő. Hetente egyszer a helyi plébános hittanórát tart a nagycsoportosok részére. Minden csoporttal foglalkozunk német nemzetiségi nyelven is. Ennek feltételei csak részben biztosítottak - a német nemzetiségi óvodapedagógusi végzettséggel rendelkező munkatársunk ősszel nyugdíjba vonul - két óvónőnek alapfokú nyelvi végzettsége van. Tárgyi feltételek A csoportszobák keleti fekvésűek, de jól megvilágítottak. A csoportszobák berendezése részben új, megfelelő. Játékellátottságunk a szülők támogatása révén évről évre javul. Az öltözőt és a vizesblokkot a két csoport közösen használja. Önálló konyhánk nincs. Az ételt az iskola konyhájából szállítják, és a dajkák tálalják fel. A 2018/2019-es nevelési év során energetikai pályázatból és az Önkormányzat támogatásával az óvoda külső hőszigetelést és korszerű fűtésrendszert kapott, illetve egy mozgáskorlátozott WC is kialakításra került. Udvarunk, kertünk tágas, napos és árnyékos részekkel. A mozgásos játéklehetőség minden évszakban biztosított. Játszóudvarunk a „Magyar faluprogram” keretében ebben a nevelési évben kerül felújításra. Karbantartási, felújítási munkálatok tervezése - játszóudvar felújítása - csatorna kitakarítása - virágok átültetése - akvárium rendezése - a felnőtt WC felújítása - tányérok, evőeszközök folyamatos kiegészítése - egészségügyi láda feltöltése

3. Az óvodai nevelési év rendje

Az óvodai nevelési év 2020. szeptember 1-étől 2021. augusztus 31. napjáig tart.

Óvodát kezdő, új gyermekek fogadása 2020. szeptember 1.-től, folyamatosan.

A szorgalmi időszak 2020. szeptember 1.-től 2021. május 31.-ig tart.

Nyári időszak 2021. június 1.-től - augusztus 31.-ig tart.

Az óvoda nyitva tartása

Óvodánkban a fenntartó által megengedett nyitva tartás hétfőtől péntekig napi 9,5 óra, 7-16:30-ig. Munkaszüneti napok a 2019/2020-as nevelési évben:

2020. október 23. péntek, az 1956-os forradalom évfordulója 2020. december 24. csütörtök, Szenteste, pihenőnap (ledolgozandó december 11. szombat) 2020. december 25. péntek, Karácsony 2021. január 1. péntek, Új Év első napja 2021. március 15. hétfő, nemzeti ünnep 2021. április 2. Nagypéntek 2021. április 5. Húsvét hétfő 2021. május 24. Pünkösdhétfő 2021. augusztus 20. péntek, Államalapítás Ünnepe .

Az óvoda nyári zárvatartása: A fenntartó utasítása szerint (előreláthatóan 2021. augusztus 2-27. – de ez az időpont változhat!). Pontos időpontjáról 2021. február 15.-éig tájékoztatjuk a Szülőket.

4. Munkarend a 2020/2021-es nevelési évben

5. Értekezletek, nyílt napok, fogadóórák

Nevelési értekezletek - Alakuló nevelői értekezlet (2020. augusztus 29.) - Téma: Beszámoló az előző évről. Éves munkaterv ismertetése. Hatályos EMMI rendeletek megbeszélése. Kiemelten: Intézkedési terv a 2020/2021. tanévben a köznevelési intézményekben a járványügyi készenlét idején alkalmazandó eljárásrendről. Boldog óvoda cím – elnyerésével kapcsolatos követelmények és információk. Felelős: óvodavezető Résztvevők: nevelő testület tagjai

Őszi nevelői értekezlet (2020. szeptember 10.) - Téma: Boldogságóra program bemutatása Felelős: Konrád Hortenzia Résztvevők: nevelő testület tagjai

Féléves nevelői értekezlet (2021. január 29.) - Téma: A nevelő munka aktualitásainak megbeszélése, az intézmény és a pedagógusok eddigi munkájának értékelése, beszámoló a csoportokról. - Felelős: pedagógusok - Résztvevők: pedagógusok

Nyári nevelői értekezlet (2021. június 4.) - Téma: Nevelési év szorgalmi időszakának zárása. Beszámoló a csoportokról. - Felelős: óvodavezető - Résztvevők: pedagógusok

Nevelés nélküli munkanapok - 2020. december 11. szombat Téma: Pozitív fegyelmezés (Jane Nelsen) Felelős: Babai Boglárka Fegyelmezés szeretettel (Jerry Wyckoff, Barbara C. Unell) Felelős: Konrád Hortenzia Résztvevők: nevelő testület

Szülői értekezletek Nevelési évet nyitó szülői értekezlet: (a járványügyi helyzetre való tekintettel EMMI ajánlás alapján online) - Téma: Az óvoda házirendjének, az óvoda hagyományainak ismertetése, a várható programok, az óvoda dolgozóinak bemutatása, a Szülői Szervezet tagjainak megválasztása Facebook Aparhanti Ovi csoportjában, egyéni beszélgetések a szülőkkel Messengeren. - Felelős: óvodavezető - Vezeti: óvodavezető

Farsang előtti szülői értekezlet: 2021. január 6. (szerda) 16:00 - Téma: A farsangi bállal kapcsolatos dolgok megbeszélése, aktuális nevelési kérdések megvitatása. - Felelős és vezeti: óvodavezető

Iskolába induló gyerekek szüleinek értekezlete: március eleje - Téma: A tanító megismerése, beszélgetés az iskolakezdésről. - Felelős: óvodavezető - Vezeti: az iskola igazgatója és a leendő elsősök tanító nénije

Nyílt napok terve 2020. január 29. 2020. március 31.

Fogadóórák terve Óvodavezető fogadóórája: szerdánként 12:30-13:30 Előzetes egyeztetés alapján tartanak fogadóórát a pedagógusok. A fogadóórát kezdeményezheti a szülő, a pedagógus és a szakmai segítők, illetve az óvodavezető.

6. Az óvoda éves kiemelt feladata

Problémamegoldó gondolkodás fejlesztése

Fontos, hogy a gyermekek képesek legyenek megfogalmazni a megoldásra váró problémát és legyen a probléma megoldására alkalmas stratégiájuk! Az emberi agy működése nagyon izgalmas és sokszor kiszámíthatatlan is, éppen ezért fontos, hogy tisztában legyünk azzal, mit és hogyan szükséges fejlesztenünk rajta, már egészen kiskortól. Egy-egy probléma, feladat megoldása közben a gyermekeket kapcsolódási pontok keresésére is ösztönözzük. A szabályszerűségek megismerése és elfogadása egyúttal a kreatív gondolkodás egyik motorja is. Az óvodás gyermekeknél megfigyelhető, hogy többször indulnak neki egy-egy nehézkesebb helyzetnek, hiszen ismereteik nem elegendőek ahhoz, hogy már az elején teljesen átlássák az adott szituációt. Ez nem is baj, hiszen a kisebb hibákból rengeteget tanulnak, a nagyobbaktól a mi feladatunk megóvni őket. Bizonyos játékoknál a kicsiknek állandóan új koncepciókat kell alkotniuk és új utakat kell találniuk azért, hogy sikereket érjenek el. Az építőjátékok (kockák, Lego, sakk) jó lehetőséget adnak a problémamegoldó készségük és kreativitásuk fejlesztéséhez. (Ehhez az elmúlt nevelési évben - a szülők jóvoltából - az adventi vásár bevételéből lehetőségünk volt nagyobb mennyiségű lego vásárlására; illetve sakkprogram keretében kaptunk a sakkhoz eszközöket és a nyáron felfestett fejlesztő játszóterünkre is festettünk fel sakktáblát.) Ezek a játékok hihetetlenül fontosak a gyermekek életében, mivel agyuk minden részét egyszerre stimulálják, emiatt nemcsak motorikus, hanem mentális és kommunikációs készségeik is rendkívül hatékonyan fejlődnek. A logikai tudáson alapuló játékok rendkívül hatékonyan segítik a konceptuális gondolkodást, hiszen van egy adott feladat, melynek teljesítése alatt a kicsik problémákba ütköznek, és próbálkozásokon, gyakorláson keresztül jutnak el a megoldásokhoz. Ezt a tudást később a tanulásban, majd felnőttként a munkájukban és a magánéletükben is hasznosíthatják majd, éppen ezért fontos odafigyelni arra, hogy már egészen kiskorban ismerkedjenek vele gyermekeink. Nagyon fontos, hogy a gyerekek megértsék a probléma lényegét, amelyhez viszont rendszerezniük kell az összehatókat, majd ezt követően, kreativitásukat felhasználva tudják kitalálni a megoldást. A problémamegoldásnak 3 fázisa van: az analizálás, a megoldás keresése, illetve az elhatározás. Gyermekek esetében sokszor fontos már az analizálás szakaszában segítségükre lennünk, és megmutatni nekik lehetséges kimeneteleket, megoldásokat. Ettől függetlenül ügyeljünk arra, hogy ne vegyük el tőlük a sikerélményeket. A sikerek segítik őket abban, hogy egyre nyitottabban álljanak a kihívásokhoz, problémákhoz és versenyhelyzetekhez, épp’ emiatt mindig mérlegeljük, hogy mi valóban veszélyes rájuk nézve, és mi oldható meg biztonságosan. Felelős: minden csoport óvónője

Egészségnevelés fontossága

A Covid-19 járvány miatt az idei évben különös hangsúlyt kap. Legfőbb feladataink ebből adódóan: - helyes kézmosás kialakítása: kéz benedvesítése, megfelelő mennyiségű folyékony szappan nyomása, tenyér összedörzsölése, kézfej dörzsölése ujjak összefonásával, két tenyér dörzsölése ujjak összefűzésével, ujjak hátának dörzsölése, hüvelykujjak körkörös mozdulattal való dörzsölése, ujjbegyek dörzsölése, alapos öblítés folyóvízzel, kéztörlés - tüsszentési, köhögési etikett elsajátíttatása: ha valaki köhög vagy tüsszent, takarja el a száját és orrát egy papírzsebkendővel, azonnal dobja ki a használt papírzsebkendőt, majd alaposan mossa meg kezét vízzel és szappannal (vagy dörzsölje be alkoholos kézfertőtlenítővel). Amennyiben nincs kéznél sem zsebkendő sem egyéb, amit a szája/orra elé tud tenni, akkor se a kezébe, hanem inkább a felemelt könyökhajlatába tüsszentsen. A köhögési, tüsszentési etikett betartásával megvédhetjük a körülöttünk lévő embereket a cseppfertőzéssel terjedő kórokozóktól, így az új koronavírustól is. - a szemek, a száj, az orr érintésének kerülése - közvetlen testi kontaktus kerülése (puszi, ölelés, kézfogás)

Feladataink a nemzetiségi ismeretek köréből

- A gyerekek sajátítsanak el mondókákat, dalokat német nyelven. - Sorolják fel a testrészeket, évszakokat, ismerjenek néhány növényt, állatot. - Nevezzék meg németül a család tagjait, ünnepeinket. - Ismerjék az alapszíneket és a számokat 10-ig. - Nevezzenek meg néhány ruhadarabot. - Ismerjenek meg ünnepekkel kapcsolatos nemzetiségi szokásokat. - Ismerkedjenek meg a nemzetiségi viselettel, tárgyakkal. - Szívesen játsszanak együtt az óvónővel utánzó és dalos játékokat. - A nagyobbak tanuljanak egyszerűbb táncokat. Felelős: óvodapedagógusok.

Boldog óvoda

Óvodánk sikeresen pályázott a Boldog Óvoda címre. „A program kiemelt küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az óvodáskorosztály számára.”

Feldolgozandó témakörök: - Boldogságfokozó hála - Optimizmus gyakorlása - Kapcsolatok ápolása - Boldogító jócselekedetek - Célok kitűzése és elérése - Megküzdési stratégiák - Apró örömök élvezete - Megbocsátás - Testmozgás - Fenntartható boldogság Óvodánk havonta legalább egy boldogságórát tart, ahol feldolgozza az adott témát. A program felelőse: Konrád Hortenzia – óvodapedagógus.

7. Az óvoda tanügy-igazgatási feladatai

Az óvoda belső szabályzó dokumentumaival és tanügyi nyilvántartásaival kapcsolatos feladataink: - A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2019. évi módosításának előírásának megbeszélése, hatása a jelen tanévre. - A törvény alkalmazhatóságát segítő rendeletek bemutatása. - 2020. évi LXXVI. törvény Magyarország 2021. évi központi költségvetésének megalapozásáról - 27/2020. (VIII. 11.) EMMI- rendelet a 2020/2021. tanév rendjéről - A jogszabályváltozásból következő belső szabályzók és tanügyi nyilvántartások felülvizsgálata, javaslat a szükséges módosításokra. - Elfogadott módosítások átvezetése a szabályzókba. Felelős: óvodavezető

A közzétételi lista aktualizálása, nyilvánossá tétele Felelős: óvodavezető

Oktatási azonosítószám megkérése a gyermekek számára - Az oktatási azonosítószámok nyilvántartásával, kezelésével és az óvodai jogviszonyban bekövetkező változásokkal kapcsolatos eljárásrend kidolgozása. - A 2020/2021. nevelési évben óvodai jogviszonnyal rendelkező gyermekek részére oktatási azonosítószám megkérése a KIR-től Felelős: óvodavezető

- A gyermekek oktatási azonosító számának feltüntetése a felvételi és mulasztási naplóban. Felelős: pedagógusok Kir-stat elkészítése Felelős: óvodavezető

Az óvoda tanügy-igazgatási tevékenységét érintő további feladataink

A gyermekek beiskolázásával kapcsolatos teendőink 1. Egyéni beszélgetés a valamely területen lemaradt, illetve részképesség gyengeséget mutató gyermek szüleivel. 3. A szakértői Bizottság tájékoztatása a vizsgálatot igénylő gyermekekről január 31-ig óvodavezető 4. A beiskolázással kapcsolatos teendők és kötelezettségek. Összevont szülői értekezlet a nagycsoportos szülőknek. március eleje óvodavezető 5. Iskolalátogatás a nagycsoportos gyerekekkel március vége óvodavezető 6. A Szakértői Bizottságtól visszaérkezett vizsgálati eredmények után a beiskolázási munka befejezése. április eleje óvodavezető 7. Az általános iskolába beiratkozott gyermekek jelentése a KIR felé augusztus 31. óvodavezető Új gyermekek felvételével kapcsolatos teendőink Feladat Időpont Felelős 1. Tájékoztatás a beíratás rendjéről. Szórólapok kihelyezése az óvoda környezetében és az óvoda bejáratán. március vége óvodavezető 2. Új gyermekek beíratása az óvodába május 11.-12. óvodavezető 3. Szülők tájékoztatása a felvételről május 20. óvodavezető 4. A beiratkozott gyermekek jelentése a KIR felé folyamatos óvodavezető

8. Az óvoda feladat ellátásának terve

Csoportbeosztás

Ibolya csoport - óvónő: Miklósné Biliczki Magdolna, pedagógiai asszisztens: Csókáné Nemes Ágnes, dajkaÍ: Palkó Györgyné

Rózsa csoport - óvónő: Babai Boglárka, Konrád Hortenzia, dajka: Palkóné Lakos Annamária

Programok, ünnepek (az éppen aktuális járványügyi helyzetet figyelembe véve kerülnek megszervezésre, így változhatnak!)

10.22. megemlékezés október 23.-ról

11.11. Márton napi felvonulás

12.04. Mikulás

12.9-10. Adventi vásár

12.16. Karácsony

01.29. Farsang Közös délelőtt a szülőkkel 

03.12. Gergely járás 

03.12. Megemlékezés március 15.-éről 

03.23. Sport- és táncnap Iskola szervezése

03.31. Húsvét Húsvéti barkácsnap Közös délelőtt a szülőkkel

04.29. 16.00 Anyák napja

05.27. 16.00 Évzáró, iskolába indulók ballagása pedagógusok 

05.28. Gyermeknap

Kirándulási terv (az éppen aktuális járványügyi helyzetet figyelembe véve kerülnek megszervezésre, így változhatnak!) Gesztenye szedés a TSZ udvarán, Téli séta, esetleg szánkózás a környéken Tavaszi piaci látogatás Bonyhádra (április 20.)  Múzeumi foglalkozás - Bonyhád (május 5.) Kirándulás (május 14.)  Minden évszakban a helyi játszótér megfigyelése 

9. Ellenőrzés A pedagógiai munka és a dokumentáció ellenőrzése az év folyamán folyamatos. Kiemelt: dokumentáció ellenőrzése: október eleje és május vége. Pedagógiai munka ellenőrzése: egy-egy alkalommal, megbeszélt időpontban. Önértékelés – az önértékelési terv szerint  Csoportos éves nevelési tervek ellenőrzése, értékelése Dokumentum elemzés A beszoktatás folyamata, szokásrendszer alakítása. Az egyéni sajátosságok figyelembe vétele. Megfigyelés, elemzés, értékelés Kiscsoport-ban október 1. és2. hete. óvodavezető Iskolába lépéshez szükséges fejlettség ellenőrzése, értékelése Dokumentum elemzés, fejlettségmérő lapok, megfigyelések, mérések eredményei, elemzés, értékelés Nagy csoportban január közepe óvodavezető A szociális kompetenciák alakulása Csoport látogatás, önértékelő beszámoló Minden csoportban február Óvónők, óvodavezető Tehetséges gyerekek személyre szabott nevelése Megbeszélés, dokumentumelem-zés, megfigyelés. Az érintett csoportokban február óvodavezető Egyéni fejlődés nyomon követése Dokumentum elemzés , egyéni fejlettség mérő lapok, fejlesztési tervek Minden csoportban március óvodavezető Az óvoda gyermekvédelmi feladatainak ellátása, a hátrányos helyzet felismerése Dokumentum ellenőrzése, konzultáció Minden csoportban január és május óvodavezető Gyermekcso-portok neveltségi szintje Önértékelő beszámoló, az éves tervek sikerkritériumai alapján Minden csoportban június eleje óvodavezető A nevelési év értékelése Dokumentum elemzés, az éves intézményi munkatervben kitűzött célok, feladtok és beszámolók figyelembevételével az eredmények és hiányosságok megállapítása Minden csoportban június második hetében óvodavezető A technikai dolgozók feladatainak ellenőrzése A dolgozók munkájának értékelése, munkamegosztás folyamata. Minden csoportban Nevelési év elején a szükséges fertőtlenítés ellenőrzése Covid-19 miatt Kéthavonta. óvodavezető

10. Kapcsolatok

Szülőkkel tartott kapcsolat formái: A napi szintű találkozások, Messengeren, Facebook Aparhanti ovi csoportjában történő kapcsolattartás mellett, évi három szülői értekezlet, amelyen konkrét nevelési problémákat is meg tudunk beszélni. A szülők igényéhez igazított fogadóórák segítséget adhatnak a család és az óvoda együttes neveléséhez. A közös barkács napok, nyílt napok, kirándulások, rendezvények segítik, hogy a pedagógus megismerje a gyermekek családi hátterét, a szülő pedig betekintést kap az óvodában folyó munkába.

Kapcsolat az iskolával: Fontos feladat az alsós pedagógusokkal való kapcsolattartás. Közös Márton- napi lampionos felvonulás, sport- és táncnap az iskolában a nagycsoportosoknak, „Gergely járás” alkalmával vendégül látjuk az elsősöket. Figyelemmel kísérjük fejlődésüket az első év folyamán, ősszel meglátogatjuk őket.

Kapcsolat a fenntartóval: Meghívjuk rendezvényeinkre, ezzel is betekintést nyújtva óvodai, pedagógiai munkánkra, valamint ezzel lehetőséget adva olyan beszélgetéseknek, ahol esetleges problémáinkat, kéréseinket vagy sikereinket is közvetíthetjük.

Az idei év nevelő munkájához jó egészséget és sok sikert, sok-sok gyermek mosolyt és szülői elégedettséget kívánok!

Aparhant, 2020. szeptember 1.